fredag 11. september 2009

Spanske godbiter :-)


Da er jeg omsider på nett igjen, nå fra Spania. Men vinkonsumet har ikke stått stille tross liten aktivitet på bloggen...

Med temperatur stabilt mellom 28 og 30 på dagtid, har det blitt en del rosévin. Navarra-distriktet er etter min oppfatning Spanias beste når det gjelder rosé. Rioja har også noen gode roséviner, men tempranillo-druen gjør dem ofte litt for tunge, synes jeg.

Største opplevelse så langt har vært en vin fra et av mine spanske favorittdistrikter: Catalunya. Her finner vi ofte penere eiking (les: mindre vaniljesmak!) og mye bruk av cabernet sauvignon, fint for oss som heller mot Frankrike. Produsenten Raimat har mange gode viner, og flere av dem kan lagres lenge. Forleden drakk vi en Raimat fra 1994 (100% cabernet sauvignon), som var helt nydelig. Gode lagringsaromaer, men fortsatt i fin form. Innkjøpt for 24 € på den lokale delikatessebutikken.

Her hadde de forøvrig en hel hylle med ulike årganger av Vega-Sicilia Unico som jeg har nevnt tidligere... farlig for lommeboken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar