fredag 11. september 2009

Spansk hvitvin


Jeg tror de fleste av oss forbinder Spania med rødvin, naturlig nok. Av hvite viner har jeg tidligere nevnt litt om den musserende Cava'en som er Spanias svar på Champagne. Men hva med vanlig hvitvin? ...joda, de finnes her de og.

Men når sant skal sies - kvaliteten varierer ENORMT. Spania leverer mengder av hvite halvtørre forferdelige viner som ikke duger til noe som helst - fysjom!

Heldigvis finnes bedre alternativer - to vindistrikter står etter min mening i særklasse:

1) Rias Baixas: Flotte tørre, friske viner laget på Albarinho-druen. Kan minne litt om Sancerre, men med mindre syre. Mangler dybden vi finner i mange hvite viner fra Burgund / Frankrike, men har en flott friskhet, og kan til og med skilte med mineralske toner i blant. Av de ca 10 forskjellige Rias Baixas-vinene jeg har smakt, vil jeg si at de er fryktelig like - altså vanskelig å trå feil.

2) Rueda: Her er det druetypen Verdejo som dominerer. Jeg synes Rueda-vinene likner litt på de fra Rias Baixas, men fremstår som litt enklere. Så er de også svært rimelige - her kan du gjøre gode kjøp til rundt 100 kr på VP. Prøv f.eks. eksemplaret fra den store produsenten Marques de Riscal, Rueda Superior til kr 103 - et meget godt kjøp, vil jeg si.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar