tirsdag 15. september 2009

La Mancha: Don Quijote og...


Ikke så rent få har lest Cervantes berømte roman om Don Quijote; "den skarpsindige lavadelsmann av La Mancha".

Færre tenker kanskje over La Mancha som vindistrikt. La Mancha ligger ganske langt syd i Spania, altså snakker vi om svært høye temperaturer og mye sol. Derfor synes jeg det er imponerende at det også lar seg gjøre å lage såpass god vin her. Estola 1999 Gran Reserva er en god representant for regionen.


I Spania er denne vinen nesten skammelig billig - 6.50 € på det lokale supermarkedet. Koster kr 179 på Vinmonopolet, merkelig nok.

Jeg synes smaken og kvaliteten er imponerende. Vinen er laget på druene Cencibel og Cabernet Sauvignon. Men ikke la deg lure; Cencibel er bare en lokal betegnelse på Tempranillo-druen. Resultatet er absolutt verdt pengene (både i Spania og i Norge), og et bevis på at Spania kan produsere god vin i ulike distrikter.

...og det er jo alltid gøy med en 10 år gammel vin som fortsatt kjennes fersk ut :-)
Nydelig lukt av mørk sjokolade og solbær (fra cabernet'en vil jeg anta) - og svært forsiktig eiking til Spania å være.

Med andre ord, til forskjell fra Don Quijote - ikke gal!

Jeg må nesten
få avslutte med et lite sitat fra Don Quijote:
"Jeg er den for hvem de største farer, de store bragder, de modigste bedrifter er forbeholdt."
...litt slik som enhver småbarnsfar bør føle seg. :-)

1 kommentar:

  1. Vi har ikke smakt denne årgangen, men var veldig fornøyd med 1987 årgangen. Hilsen oss på http://winesworld.net

    SvarSlett