fredag 11. september 2009

Vin og sjokolade?


Uff - et vanskelig tema. Men jeg kan ikke la være å komme inn på det. Vi har nemlig en sjokoladefabrikk rett i nærheten for der vi oppholder oss i høst. På enkelte dager kjenner man en kraftig kakaoduft over store deler av byen.

...og det ferdige produktet er noen strå vassere enn Freia's gode gamle melkesjokolade.


De har til og med en egen sjokoladerestaurant, der man kan få sjokolade i alle varianter. Alt fra sjokoladefondue, til kald kald sjokoladegranité og verdens beste kakao (kald eller varm).

Og sjokoladedisken rett innenfor døren, med alle varianter til å ta med hjem. Smaskens!


Så til saken - sjokolade og vin er vanskelig, men ikke umulig. Sukkerinnholdet i sjokoladen avgjør hvor vellykket kombinasjonen blir. Vanlig norsk melkesjokolade med relativt lavt kakaoinnhold og mye sukker er ikke enkel å pare med vin. Med en ordentlig mørk sjokolade med mer enn 70% kakao og lite sukker, er det enklere.

Et stalltips til vinfølge som ofte går igjen, er den franske Mas Amiel. Dette er en grenache-basert sterkvin fra Languedoc-Roussillon. Jeg vet man kan kan få tak i eldre "vintage"-aktige utgaver av denne som muligens er bra. Den ferskere standardutgaven som vi har prøvd noen ganger, synes jeg er oppskrytt. Minner om en litt for puslete og enkel portvin.

Til mørk sjokolade og sjokoladebaserte desserter vil jeg heller gå for en portvin, dog ikke de aller dyreste. Denne synes jeg gir svært mye for pengene: Smith Woodhouse LBV 1999 til kr 255. Dette er en såkalt Late Bottled Vintage, som innebærer at vinen er fatlagret noe lenger enn vanlig (altså tappet sent på flaske). Dette gir en litt fyldigere og mer kompleks smak, som kan minne litt om de lagringsaromaene en Vintage får etter atskillig flere år på flaske. Denne vinen har både sødme og tyngde til å matche mørk sjokolade.

Jeg har forøvrig ikke smakt '99-årgangen av denne enda. 1994 og 1995 har jeg veldig god erfaring med, og tipper at '99 ikke står tilbake for disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar