lørdag 22. august 2009

Hvordan blir man gift?


...her finnes det nok mange fasitsvar, men for meg (og min kone!) er svaret PORTVIN.

Kanskje ikke det vår generasjon (født på første halvdel av 70-tallet) driver mest med, men vi oppdaget portvin ved ren slump.

Det begynte med at jeg var på tur til Porto i jobbsammenheng (forøvrig en nydelig by, med pussig arkitektur og veldig hyggelige mennesker som rabler av gårde på et uforståelig språk).

Porto ligger ved utløpet av elven Douro, som kommer fra dalen med samme navn. Den uferdige vinen fraktes i tønner på spesielle båter nedover elven til de ulike portvinshusene, hvor produksjon og lagring så finner sted.

(Historien bak portvinen må nevnes: England var for noen århundrer siden den største vinkonsumenten utenfor Frankrike. Pga stadige konflikter, besluttet England å boikotte fransk vin, og måtte derfor skaffe vin fra andre steder, deriblant Portugal. Problemet var bare at den lange sjøreisen fra Portugal til England ødela vinen. Et lyst hode fant ut at man kunne forlenge holdbarheten til vinen dramatisk ved å tilsette brandy. Og voila - portvinen var født! :-)

Tilbake til utgangspunktet; jeg kunne ikke vente med å dele min nye vinopplevelse med kjæresten min, som ikke på noen måte var uenig i at portvin hadde mye å by på.
...og en kveld i 2001 hadde det seg slik at vi delte en usedvanlig god flaske av denne vinen. Vi har aldri hatt vanskeligheter med å snakke sammen, og ble ikke mindre snakkesalige av noen gode glass fra Porto. Plutselig kom vi inn på temaet giftemål, og kjæresten min kommenterte plutselig at 'snakker vi egentlig om å gifte oss??'

Det gjorde vi så absolutt, og jeg gikk som seg hør og bør ned på kne for å sette samtalen i passende rammer. Heldigvis svarte hun ja!
...og da vi en smule omtåket våknet morgenen etter, husket vi begge forrige kvelds samtale og frieri, og var fortsatt enige om at dette var en god idé, heldigvis! :-)

Dermed gikk vi raskt i gang med planlegging av bryllup, og giftet oss i 2002 - med litt oppstartshjelp av Portugals stolthet. Vi er fortsatt - etter mitt skjønn - svært lykkelig gift, og naturlig nok vil portvin alltid ha en spesiell plass i vårt liv:-)

Anbefales alle som ønsker å bringe et samboerforhold inn i fastere rammer!
PS: Min kone er definitivt en ekte Vintage; en topp årgang som lagrer utmerket, og utvikler seg med stil!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar