søndag 16. august 2009

Er sommer synonymt med Rosé?

Sommeren nærmer seg (dessverre) slutten, men det er ingen unnskyldning for å avstå fra rosé!

Som Vinmonopolets salgstall viser, er heldigvis stadig flere av oss fjellaper i ferd med å oppdage hvor fantastisk god denne vintypen er. Litt educational; NEI, rosé er (stort sett) IKKE rødvin blandet med hvitvin!
Rosé lages av blå druer, hvor mosten kun tilbringer en begrenset tid med skall og steiner - kun nok til å få riktig farge og noe smaksdybde.

Så litt subjektivt; jeg synes rosé fra Provence er desidert best, og holder meget jevn kvalitet. Her får du stort sett kun svært tørre, lette viner, hvor frukten er til stede, men svært avdempet. Det brukes ulike druekombinasjoner, men fellesnevneren er gjerne Grenache blandet med støttedruer som Mourvedre og Cinsault, evt. også Syrah.

Jeg registrerer at italienske roséviner har fått mye ros de siste årene - etter min mening er disse ofte oppskrytte, med unntak av klassikeren Il Mimo og f.eks. Cavalchina.

Mine favoritter de siste årene har vært:
- Domaine de Vergon
- Domaine de Montrose
- Chateau Maravenne (dessverre ikke å få tak i på polet)
- Domaine de la Suffrene

Husk kjøleskapstemperatur!!

Skål!

Foto: Cathrine Gudesen Torp

En av årets vinnere - den franske Montrose fra Languedoc-Roussilion.

Foto: www.vinneuf.co.uk

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med første innlegg! Jeg er klar for å bli omvendt, og følger gjerne dine tips! Hipp hurra for din vin kjeller! Den er den beste!

    SvarSlett
  2. Gratulerer gutten! Dette blir spennende og forhåpentligvis lærerikt;) Har du forresten smakt Vivante fra Italia? En mørk musserende...Jeg tror det er en erstatter for Sorba ett eller annet(?) Har i allefall ikke funnet den sistnevnte på en stund. Men uansett...Bør prøves!

    SvarSlett