tirsdag 18. august 2009

Er vi heldige eller uheldige som har Vinmonopolet?


Svaret på dette er såre enkelt for meg:

Vinmonopolet er en fantastisk ting, som jeg håper aldri vil bli avviklet.

Jeg skal begrunne hvorfor:
Polet har et utvalg som overgår alt du vil finne i velrennomerte utsalg verden rundt.
Husk at polet ikke drives etter vanlige bedriftsøkonomiske prinsipper - da ville utvalget vært LANGT smalere!
Pris - det er en myte at vin er dyrt i Norge, i det minste er dette en sannhet med store modifikasjoner. Om du er ute etter billigst mulig vin, vil du trolig bli mer fornøyd på Superbrugsen i Danmark.
Om du derimot er ute etter mest mulig "value for money", er polet uovertruffent.
Min erfaring er at vin fra ca kr 150 og oppover ofte er rimeligere i Norge enn i det landet de produseres.

Hvorfor er det slik? Fordi Vinmonopolet er en av verdens største innkjøpere av vin - det sikrer oss gode innkjøpsavtaler og relativt sett svært konkurransedyktige priser. Husk at norske alkoholavgifter kun beregnes ut fra alkoholprosent - ikke innkjøpspris. Prøv for eksempel å finne Champagne til lavere pris enn Norge i Frankrike, det er ikke så enkelt.

Bestillingslisten og den totale bredden på sortimentet er mitt beste argument for å opprettholde VP. Uten offentlig regulering hadde vi vært prisgitt billige volumviner, og mangfoldet ville måtte ofres av hensyn til maksimal fortjeneste.

Derfor - vær snill og grei neste gang du er på polet - det er med på å sikre deg muligheten for en stadig utvikling av dine vinopplevelser.

- og, husk at du enkelt kan bestille viner fra bestillingsutvalget fra Vinmonopolets nettbutikk:
www.vinmonopolet.no
Du velger selv om du vil hente varene på ditt lokale VP eller om du vil ha de levert på døren.
Og du kan til og med be polet om å ta inn varer fra utenlandske utsalg, dersom du ikke finner det du er ute etter i Norge. DET er service, det!!

PS: Nei, jeg jobber ikke for Vinmonopolet, og jeg er ikke sosialist, bare veldig glad i god vin.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Prøver igjen...Gå inn på Blogglisten.no og ping innleggene dine:) Lykke til!

    SvarSlett