søndag 2. mai 2010

Gammel moro fra Vika...!




Enkelte anledninger simpelthen fortjener en grundig omtale - forrige fredag var en slik anledning. En tre retters middag sammen med en god venn er alltid hyggelig - dog ekstra stas når kompisen er en svært habil kokk, og menyen ser slik ut:

Forrett: Posjert kveite med asparges, jordskokkpuré, pinjekjerner og sprøstekt bacon - med følge av en Corton Charlemagne fra 2000. Dette er min til dags dato største hvitvinsopplevelse - litt som en god Meursault, bare enda kraftigere og samtidig mer strukturert. 1000 kr er selvsagt dyrt for en hvitvin, men denne kvaliteten bør man bare unne seg i blant - det er faktisk verdt det!

Så til hovedretten; okse indrefilet fra Strøm-Larsen fulgt av stekte rotgrønnsaker og en sterkt redusert kraftbasert fløtesaus - smakte nydelig, men hovedpersonen her skulle være vinen: En Chateau Palmer 1982...

Vi har drukket eldre bordeaux-viner før, og har vel til gode å få den helt store smaksopplevelsen - kanskje fordi vi ikke har lagt nok penger på bordet. Denne vinen kostet kr 2100 (innkjøpt fra VP i Vika i april i år) - noe som i forhold til internasjonale priser må sies å være meget bra. Vinen var i perfekt stand. I forhold til andre eldre viner jeg har drukket, var nok mengden frukt og tannin det mest imponerende for meg - utrolig etter 28 år. Selvfølgelig bød den også på flotte lagringsaromaer, med cedertre (sigarkasse/humidor) og humus som de mest fremtredende. Vinen drakk godt allerede 45 min etter åpning, og vokste i glasset den neste timen.
Konklusjon: Utrolig gøy å drikke gammel vin som fortsatt har så mye å gi som dette, MEN - og jeg må nesten komme med et men; er det verdt prisen?

Jeg er faktisk usikker. Gleden over å drikke Margaux fra legendariske 1982 var selvsagt stor, men samme sum investert i f.eks. en Margaux eller Paulliac fra 1995 vil ganske sikkert gi mer smak og større kompleksitet. Uansett - veldig gøy.


Så til desserten - kanskje måltidets høydepunkt:
Creme brulee med følge av Chateau D'Yqems kanskje eneste verdige konkurrent; Rieussec Sauternes fra 1975. Denne vinen var rett og slett fantastisk! Ekstremt kompleks, med en utrolig balanse mellom sødme og syre. Jeg mener prisen var ca kr 1100 - og DET er verdt hver krone. Jeg forsøkte den også til blåmuggost, noe vinen fortsatt tok på strak arm, tross en alder av 35...

Alt i alt - ikke akkurat en vanlig fredagsmiddag, men en fantastisk opplevelse.
Samtlige viner ble kjøpt inn fra VP i Vika. Her fikk vi fantastisk service, og det er sjeldent gøy å møte så engasjerte, kunnskapsrike og dyktige mennesker som de ansatte ved dette utsalget. Jeg ble spesielt imponert over en brite som jeg tror het 'Steve' - makan til spisskompetanse og evne til å møte kunden har jeg ikke opplevd.

...og Corton Charlemagne 2000 og Rieussec 1975 noteres som mine hittil største hvitvinsopplevelser. Palmer 1982 var veldig artig, men neste gang vil jeg nok gå for noe mer ungdom og kraft.

Vi har to klassifiserte Margaux'95 liggende - dette bør være gode kandidater til neste styremøte i vinklubben (som har 2 medlemmer), om vi ikke ender på noe med tilsvarende alder fra Piemonte. Time will show...

3 kommentarer:

  1. Jøss, inspirerende og ekstremt høyt nivå på vinvalgene må jeg si. Lett å bli misunnelig her :)

    SvarSlett
  2. Hvilken produsent var Corton Charlemagnen?

    SvarSlett
  3. Ronny; beklager (u)lovlig sent svar.
    Corton Charlemagne'n var signert Henri Boillot - fantastisk produsent som du sikkert kjenner.

    Jeg synes også de rimeligere vinene hans holder høy kvalitet.

    SvarSlett